endelig

DANSK | ENGLISH
    START         BERETNINGER (11)         FOTO (87)         INFO         GUEST LOG (11)

Roadtrip i Australien part 2
Skrevet af alazythreesome @ CAIRNS, AUSTRALIEN
26. FEBRUAR 2009 @ 09:47 (GMT+1)
Dag 29 af 122
Paa vej mod Brisbane koerte vi til Lone Pine Koala Sanctuary, som er en slags zoo med udelukkende australske dyr (og et tasmansk). Rie blev indvaderet af papegoejer. Vi var i en stor fold fyldt med kaenguruer, japanere og to emuer. Det var ligesom Aalborg Zoo, hvor man kan klappe gederne, bare i vaesentlig mere eksotisk udgave. Der var koalaer i alle afskygninger. Der var bachelor-koalaer, mor&barn-koalaer, pensionist-koalaer, boernehave-koalaer etc. Charlotte og Fie fik ogsaa, mod betaling, lov til at holde koalaen Dudley. Meget soed, trods den virkelig grimme lugt og koalalort paa troejen. Vi moedte ogsaa den tasmanske djaevel, som dog ikke virkede naer saa hurtig som den i tegnefilmen. Der var derudover dingoer, krybdyr og utallige flotte fugle.

Brisbane var nice! Vi boede et lille stykke udenfor byen paa endnu en campingplads, med funky-skaegget campingfatter. Brisbane er en by med mange stejle bakker, saa besluttede os for at tage toget ind til byen - dejligt med lidt afveksling fra bilen. Vi fik shoppet lidt, erfaret at der pludselig var blevet vintertid og at vi havde faaet en time foraerende. Vi tog i biffen og saa ’He’s just not that into you’ - dejlig pigefilm. Vi fik gaaet en hel masse kilometer uden rigtig at vaere klar over hvad vi gik efter - derved fik vi set baade kunstner & business-kvarterer, samt fik krydset broen. Paa vej til og fra toget var vi heldige at faa spottet et par koalaer i det fri. Nice.

Turen gik videre mod Noosa Heads, som er gateway til Fraser Island. Her fandt vi den hidtil dejligste campingplads, som naermest laa i havet. Torsdag og fredag var vi paa Fraser. Vi blev uhyggeligt tidligt om morgenen afhentet af Steve Irwin-Surfer-agtig dude i en godt slidt Land Cruiser. I en gruppe paa 9 cruisede vi op ad stranden til Rainbow Beach, hvor vi holdt vores foerste pause. Sul, vores guide skulle lige blaere sig lidt paa surfboarded og vi kunne nyde den smukke udsigt over havet og klipperne, bade lidt og forsoege at spotte delfine og skildpadder - dog uden held. Efter en sindssyg koeretur paa bumplede veje, gennem regnskov og med to smaa faerger ankom vi til Fraser Islands sydkyst ved middagstid. Efter hurtigt taske-drop-off paa vores campingplads fulgte en koeretur ind i regnskoven. Herfra gik vi ca 3 kvarter i regnskov til Lake Mackenzie. Der var flot (og virkelig, virkelig varmt), saa vi foelte os meget velsignede da den fantastisk smukke soe dukkede op. Spejlblank, kridhvidt sand og turkist vand. Absolut yndlings sted.
Stedet vi sov var en slags lejrplads med paa forhaand opslaaede telte, en baalplads og udendoers koekken. Vores gruppe paa 9 og Brisbane-gruppen paa 10 lavede mad sammen, drak noget vin, snakkede en masse sprog, kiggede paa baalets flammer, noed guide-Adams guitarsspil, fik allerhelvedes mange myggestik og saa paa den mest fantastiske stjernehimmel. Tidligt fredag morgen koerte vi til til en masse sand/oerken, hvor vi skulle gaa 1,8 km i knaehoejsand og braendende sol. Mange tak, tur-guider. Efter en masse sved, fatamorganaer og naerdoedsoplevelser naede vi Lake Wabby, som var endnu en smuk soe. Vi er aldrig kommet saa hurtigt ud af vores toej foer. Vi svoemmede over til den modsatte bred og tilbage igen - et stolt oejeblik! Efter et skibsvragsbesoeg (Maheno Shipwreck) paa den nordlige del af oeen, kom vi til Eli Creek, hvor guiderne lavede frokost mens vi kunne bade og rafte i relativt langsomt tempo ned af creeken. Vi saa 2 havoerne og 2 dingoer helt taet paa. De var dog vaesentlig tyndere end dem man ser paa billeder(dingoerne), men meget soede alligevel. Vi var ekstremt heldige med vejret, for fredag aften kom der et sindssygt regnvejr. Vi gik rundt i badetoej. (Fraser Island er forresten verdens stoerste sandoe og indeholder ligesaa meget sand som Saharas oerken.)

De naeste dage var helliget koersel. Vi stoppede bl.a. i en flagermus-og-groenne-froer-befaengt campingplads i Marlborough. Overvaeldende dyreliv. Vi tjekkede lige en ekstra gang for edderkopper under toiletbraettet og firben i haandvasken. Meget spaendende toiletbesoeg med froer indenfor en meters afstand fra toilettet.

I soendags var det planen at bestille tur til Whitsundays fra Airlie Beach, men det maatte desvaerre droppes pga. vejret. Vi fik dog noget ud af vores besoeg alligevel, da vi moedtes med Charlottes efterskoleveninde Sanne og hendes rejsebuddy Heidi. De var netop ankommet fra New Zealland, hvor vi skal hen naest, saa vi fik en masse gode raad og beretninger. Vi fik drukket nogle oel og sladret en masse. Skoen pigeaften.
Dagen efter haabede vi igen paa godt vejr - stadig uden held. I stedet moedtes vi med Sanne og Heidi igen og fik hygget lidt mere. Om eftermiddagen koerte vi videre mod Townsville, hvor vi ville overnatte vores sidste aften inden Cairns (vores slutdestination). Det var lige ved at gaa galt paa vej ud af Asirlie Beach, da de ekstreme vandmasser, havde oversvoemmet vejen. Vi vendte kareten og fandt en alternativ rute. I Townsville var det igen ved at gaa galt, da vores gaskogeplader, som vi har bag i bilen, valgte at lave en mindre gaseksplosion, som resulteerede i at Fie nu er haarloes paa hoejre arm. Koent.

Tirsdag kom vi til Cairns, hvor vi tog direkte paa et bookingcenter for at bestille en tur til Great Barrier Reef. Det blev til en kombineret dykke & snorkling-tur. Vi sejlede med enfancy baad ud midt paa havet, hvor vi foerst fik mulighed for at snorkle rundt. Derefter kunn eman vaelge at komme paa introduktionsdykning, med rigtigt dykkerudstyr og det hele. Det var helt fantastisk flot. Vi moedte alle dem fra Find Nemo + en masse flere. Heldigvis ingen hajer i denne omgang. Vi sejlede videre til et andet sted oaa vandet, hvor Rie og Fie valgte at dykke igen. Det var dyrt, men det hele vaerd. Hvem ved hvornaar man lige kommer igen?! Charlotte forsoegte sig ogsaa over to omgange, men bakkede ud begge gange til trods for egen frustration over det. Vi fik set delfiner fra skipper Petes styrhus - Feeeedt! Dagen blev fejret/forsoegt glemt med vin og oel paa baadturen hjem. Det var en god dag! Vi haaber undervandskameraet virkede!

I dag har vi kigget lidt paa byen, skrevet postkort, noerdet net og skal nu til den kedeligste del af turen : bilvasken.
Imorgen tidlig gaar turen til lufthavnen, hvor vi rejser videre mod New Zealand. Saa kommer vi 12 timer foran i tid - det bliver lidt nemmere at regne med.

En masse dejlige tanker fra os :)
Rie, Charlotte og Fie.

PS. til vores foraeldre: Vi overvejer at flyve hjem fra Koebenhavn paa hjemturen, saa vi er hjemme tidligere. MorLone har tjekket priser og tider: 159 kr for fly KBH - Aalborg kl 22 den 29. maj. Vi vender lige tilbage naar vi har bestemt os.

KOMMENTER DENNE REJSEBERETNING
» For at forhindre misbrug bliver din IP 18.222.115.120 gemt, nÃ¥r du skriver en kommentar.
DIT NAVN
OVERSKRIFT
DIN KOMMENTAR
anslag tilbage til din kommentar.
Ja, tak. Send mig en email, når der bliver skrevet nye kommentarer.
REJSEBERETNINGER
Loggen indeholder i alt 11 rejseberetninger, hvor den seneste beretning blev tilføjet .
© Copyright http://alazythreesome.tlog.dk. Materialet må ikke gengives uden tilladelse.
Dette site er en del af TLOG.DK - Travel Logs for Travel Folks! - Få din egen gratis Travel Log
Har du kommentarer til TLOG.DK kan du kontakte os her.
    Skriv dit brugernavn eller din emailadresse her.
           Skriv dit password her. Har du glemt det, så klik på spørgsmålstegnet.
    Opret et gratis medlemsskab af tlog.dk