endelig

DANSK | ENGLISH
    START         BERETNINGER (11)         FOTO (87)         INFO         GUEST LOG (11)

Roadtrip - Australien. so far
Skrevet af alazythreesome @ SURFERS PARADISE, AUSTRALIEN
13. FEBRUAR 2009 @ 02:38 (GMT+1)
Dag 16 af 122
Sidste dag i Bangkok blev overstaaet som forventet. Vi fik moedt Buddha + templer, fik thai massage (Rie fik fodmassage, grundet forbraendte skuldre) og spist dejlig mad.

Efter endnu en lang flyvetur, landede vi i fredags ved middagstid i Sydney. Vi blev koert til centrum og skulle ud og finde vores foerste hostel. Det viste sig at vaere et stoerre projekt og de foerste tre var fuldt booket. Det 4. havde plads for en enkelt nat, hvor vi dog maatte sove hver for sig. Med en smule jetlag tog vi paa gaatur i Sydney centrum. Rie var meget hooked paa ideen om at komme og i Sydney tower og se byen oppefra. Sammen med en stor flok kinesere tog vi den meget lange elevatortur ca. 330 meter opad. Vi ankom netop som solen var ved at gaa ned. hvilket var en utrolig smuk maade at blive introduceret til byen paa. Vi fik spottet alle servaedighederne, deriblandt operahuset, Sydney Harbour Bridge og OL-parken.

Dagen efter tjekkede vi tidligt ud fra hostellet og koerte med taxi til Williams Street, for at finde et nyt hostel. Det lykkedes overraskende hurtigt. Det var baade helt paent, billigt og tilmed i naerheden af hvor vores bil skulle afhentes. Boomeranghostel - saa bliver det da vidst heller ikke mere australsk. Loerdag blev til store sightseeing dag, hvor vi foerst tog til botanic garden og saa paa blomster. Paa skiltene i parken bad de en om at betraede graesset og kramme traerne. Derefter gik vi til operahuset, hvor man blev overvaeldet af en foelelse af nationalistisk stolhed for lille, dejlige Danmark. Han har nu gjort det godt ham Joern. Og vi tror ikke paa alle de australiere, der har fortalt os at de maatte aendre naesten alt, da operahuset skulle bygges, fordi tegningerne ikke passede. Der var ekstremt varmt og derfor blev vi ret hurtigt enige om, at en blaesende havnerundfart ville vaere en god ide. Vi kom med en slags turist-taxibaad, som stoppede bl.a. ved zoologisk have og Sydney Aquarium. Vi fik ikke blot blaest, men ogsaa store kaskader af saltvand i ansigtet under turen. dejligt forfriskende og klart at foretraekke frem for hedeslag og solstik. Vi hoppede af baaden ved Darling Harbour, hvor vi faldt i staver ved springvand over lille, soed kineserdreng. Naaarh. Om aftenen stod den paa oeller med Charlottes efterskoleven, Malthe og hans gym.venner. Vi moedtes paa Scubar, et rigtig surfersted med billige oel. Drengene kom halvanden time for sent, eftersom de lige havde opdaget at man kunne faa 4,5 liter vin for ingen penge. Dog ingen brok herfra, for derefter stod den paa gratis oel fra drengene til os. Stemningen steg en del da en stor flok nyuddannede, britiske livreddere ankom, udklaedte og dansende. Det gjorde en smule ondt i hjertet at hoere al kvistens musik blive spillet - man kom helt til at savne 05a. Vi fortsatte festen gennem byen med et stoerre repetoire af danske sangskatte. Soendag var dedikeret til toemmermaend i Hyde park med chips, Her&Nu og cola. Det var en hyggelig dag i skyggen (40 grader og toemmermaend er ellers ikke saadan at kimse af).

Mandag. Nyt kapitel. Vi hentede vores campervan lige om hjoernet fra hostellet. Charlotte fik lov til foerste koeretur i den forkerte side af bilen og forkerte side af vejen. Efter temmelig mange naerdoedsoplevelser ankom vi til Bondi Beach. Desvaerre var vejret ikke samarbejdsvilligt, saa vi maatte noejes med at kigge paa den flotte strand og forestille os hvordan den havde set ud dagen forinden. Efter et kort besoeg i de omkringliggende butikker koerte vi, med Fie bag rattet mod Sydney Centrum igen. Denne gang med stigende nervoesitet jo naermere vi kom Sydney Harbour Bridge. Alt gik godt og bilen blev smoothly guided gennem centrum, indtil vi pludselig endte under jorden i en tunnel som vi ikke vidste hvor endte. Til vores held endte den naermest paa broen. Med paene 45 km/t koerte vi over den 8-sporede bro. Succesoplevelse. Benene rystede dog en del. Det var et stoerre projekt at finde Pacific highway og vi blev efterhaanden ret frustrerede over at den bare ikke var der. Vi fandt saa ud af at vi koerte paa den og havde gjort det hele tiden. Doh!

Vi besluttede os for at overnatte i Nelson Bay, som var et dejligt lille sted godt 200 km fra Sydney. Vi fandt en hyggelig lille campingplads taet ved vandet, for en enkelt nat. Vores naboer viste sig at vaere et dansk aegtepar fra Randers, der havde boet i Australien siden 70’erne. Paa vej mod Nelson Bay saa vi vores foeste "Watch out for Kangaroos"-skilt. Dog fik vi ikke set nogen.

Paa Boomerang Hostel havde en britisk fyr fortalt os at Coffs Harbour var et fedt sted. Der havde vi to naetter paa endnu en campingplads. Vejret var meget skiftende. Det ene sekund regnede der og det naeste skinnede solen. Meget dansk sommer-agtigt. Campingpladsen havde en pool som vi fik brugt lidt, da det desvaerre viste sig at stranden i naerheden ikke var svoemme-venlig. Der moedte vi igen et dansk aegtepar. De var fra Koebenhavn. Igaar koerte vi saa videre nordpaa mod Byron Bay som skulle vaere et fantastisk badested. Vejret var igen skiftende og det lader desvaerre til, ifoelge vejrudsigten, at det bliver mere voldsomt jo laengere nordpaa vi koerer. Trods ret store boelger og regnbyger fik vi badet lidt. Pga. vejret syntes vi ikke der var grund til at blive i byen, saa vi fortsatte nordpaa mod Surfers Paradise. Vi overnattede i oesende regnvejr lidt udenfor byen. I dag er vi i et mall - af den slags der findes overalt - og ved ikke rigtig hvad dagen bringer. Vi regner dog med at tage en tur ind og kigge paa byen, Surfers Paradise. Vores naermeste fremtidsplaner gaar ud paa at bevaege os mod Brisbane. Vi er lidt under 100km fra byen, saa det skulle vaere overskueligt.

Mange har skrevet til os om vi er beroert af skovbraendene. Det er vi ikke. Det er helt nede sydpaa og vier paa vej mod nord. Vi skal flyve fra Cairns, hvor der til gengaeld er oversvoemmelse og al indkoersel er stoppet. Saa lige nu maa vi noejes med at tage en dag af gangen. Vi skal heldigvis foerst videre den 27, saa der skulle vaere mulighed for at det er ovre til den tid.

Hold os opdateret hvis der sker noget vildt derhjemme - baade med jer og med det danske land :)

Charlotte, Rie og Fie!

KOMMENTER DENNE REJSEBERETNING
» For at forhindre misbrug bliver din IP 3.145.188.160 gemt, nÃ¥r du skriver en kommentar.
DIT NAVN
OVERSKRIFT
DIN KOMMENTAR
anslag tilbage til din kommentar.
Ja, tak. Send mig en email, når der bliver skrevet nye kommentarer.
REJSEBERETNINGER
Loggen indeholder i alt 11 rejseberetninger, hvor den seneste beretning blev tilføjet .
© Copyright http://alazythreesome.tlog.dk. Materialet må ikke gengives uden tilladelse.
Dette site er en del af TLOG.DK - Travel Logs for Travel Folks! - Få din egen gratis Travel Log
Har du kommentarer til TLOG.DK kan du kontakte os her.
    Skriv dit brugernavn eller din emailadresse her.
           Skriv dit password her. Har du glemt det, så klik på spørgsmålstegnet.
    Opret et gratis medlemsskab af tlog.dk