Familien Toft i Thailand

DANSK | ENGLISH
    START         BERETNINGER (12)         FOTO (192)         INFO         GUEST LOG (11)

Ko Pha Ngan
Skrevet af familientoft @ KO SAMUI, THAILAND
25. DECEMBER 2009 @ 14:22 (GMT+1)
Dag 0 af 27
Onsdag d. 23./12.
Efter ca. 20 minutters kørsel ad snoede og bakkede veje ankom vi til vores hjem de næste fem dage. Stedet er meget kuperet, så vi måtte op ad nogle meget stejle bakker og en del trapper inden vi nåede op til vores bungalow. Men det var hele turen værd – sikke en udsigt! Fra terrassen, hvor der er placeret to store hængekøjer, er der udsigt over palmer og blågrønt og klart hav. Bungalowen er også rigtig fin. Den er inddelt i to rum samt et badeværelse (som klart er mere lækkert end det forrige). Her er der flere myg, så vi skal vænne os til at sove under myggenet. Igen var der kun fire senge (en dobbeltseng i det ene værelse, og to enkeltsenge i det andet). Vi besluttede at Maria skulle sove hos Søren og jeg i dobbeltsengen og Sara og Hanna have sengene i rummet ved siden af. Da vi havde pakket ud var kl. omkring 14 og vi gik ned for at spise noget frokost i den tilhørende restaurant.
I samme plan som restauranten er der en rimelig stor swimmingpool, som heldigvis er noget varmere end den i Chiang Mai. Restauranten er indrettet utrolig hyggeligt. Der er dels nogle små pavilloner med borde ude i nærheden af poolen og dels en stor, meget hyggelig havestue, hvor man sidder på madrasser på gulvet ved lave borde og hvor man tager skoene af inden man går ind. Der er endda et kunstigt juletræ (over)fyldt med pynt. Så her skal vi vist fejre juleaften. Restauranten har fået gode anmeldelser i de to guidebøger vi har med, og den viste sig også at være god, men noget dyrere end i Chiang Mai. Til gengæld bor vi her alle fem for kun 150 kr. per nat. Da vi havde spist ville vi betale, men det viste sig at alt bare bliver skrevet på en regning, som vi betaler inden afrejse. Så det er dejlig nemt ikke at skulle have pung med, hver gang vi går ned for at spise.
Derefter gik vi ned for at se den nærmeste strand. Stranden havde det fineste sand, ingen tang, dejlig varmt, klart og fantastisk vand. Men stranden er lille, så vi vil nok prøve at besøge en lidt større strand en af dagene. Og så var det blevet tid til at prøve swimmingpoolen! Skønt at blive afkølet i varmen! Ved swimmingpoolen er der også placeret hængekøjer og liggestole og hele stedet lægger bare op til total afslapning. Der er dæmpet behagelig musik i restauranten og ingen har travlt. Her kommer vi til at nyde at bo! Men det er meget uvirkeligt at det er lillejuleaften og at vi i morgen skal fejre juleaften. Vi havde taget noget julepynt med hjemmefra og købt en juleuro i Chiang Mai, så nu skulle der alligevel pyntes op til jul. Det blev meget fint, men selvfølgelig ikke på niveau med dansk julepyntning . Vi spiste aftensmad i restauranten og gik op i vores bungalow og hyggede os lidt inden vi gik i seng efter to hårde rejsedøgn.

Torsdag d. 24. december
I dag er det juleaftensdag, og især Maria vågnede meget forventningsfuld! Pigerne ville gerne købe en lille julegave til hinanden, så efter morgenmaden tog vi med taxi ned til byen vi var ankommet til den forrige dag og som er den største by på øen (Thongsala). Vi brugte et par timer på at gå rundt og finde små gaver, købe postkort, hæve penge, spise frokost osv. Og så kørte vi tilbage. Det var ikke nogen specielt charmerende by, så vi er glade for at vi ikke havde valgt at bo der.
Derefter ville vi på stranden – det er ikke så tit vi har gjort det juleaftensdag, så det skulle prøves. Stranden og vandet var helt fantastisk! Og især Maria var næsten ikke til at slæbe hjem igen (men det hjalp lidt at nævne gaverne, som ventede…). Vi gik i bad og klædte om til juleaftensdresset. Og så gik vi ned i restauranten. Her bestilte vi alle andebryst med forskellig typer sovs og pommes frites. Det var meget lækkert, men Sara og Maria ville gerne have haft en anden sovs (vi havde lidt svært ved at gennemskue hvilken sovs der mest ville minde om farmors brune sovs). Vi sad ved siden af det pyntede juletræ, på madrasser på gulvet. Det var rigtig hyggeligt og festligt. Det eneste vi blev enige om, at vi virkelig savnede, var at være sammen med vores familie juleaften.
Efter maden gik vi op i hytten. Her sang vi nogle julesalmer og sange (havde medbragt nogle hæfter hjemmefra) og læste juleevangeliet. Og så skulle vi have gaver. Gaverne var et miks af gaver vi havde med hjemmefra og nogle vi havde købt her i Thailand. Da vi havde pakket op satte vi os ud på terrassen og spiste slik og hyggede os, og Maria lukkede sig inde på et af værelset med sin nye Build-a-bear, hest og barbie med vinger. Pigerne ville rigtig gerne prøve at komme i swimmingpoolen juleaften, så ca. kl. 21 gik vi ned og badede. Det var rigtig skønt og smukt med stjernehimlen over os. Vi sluttede aftenen med at se sidste afsnit af Jesus og Josefine, og så gik vi i seng efter en dejlig og helt anderledes juleaften end vi nogensinde har haft før.

25 og 26. december
Dagene gik primært med afslapning og 3 slags badning (sol, pool og strand). 2. juledag købte vi et par snorkler i den lokale kiosk og kørte til stranden ved Koh Ma, hvor det var godt at snorkle. Der åbnede sig en helt ny verden under os – det var næsten som at svømme rundt i et gigantisk bassin på Danmarks Akvarium. Der var fisk i alle regnbuens farver og en del ulækre, der heldigvis lå helt stille på bunden…. Kho Ma hænger sammen med Kho Phangan ved en lille sangtange, der bliver oversvømmet ved højvande, så vandet er ankel dybt. Det var et meget smukt sted, og vi mødte en dansk familie som vi faldt i snak med.
På Koh Ma fik vi en forfriskning i den fjernest liggende bar, og mens vi sad der kom en stor fugl med et temmelig stort næb og landede ca. 2 m fra os. Det var en åbenbart en fugl der kom til baren dagligt og som de fodrede med brød. Den sad på et tidspunkt på en af barstolene og blev håndfodret af en gæst. Det var en meget spøjs oplevelse.
Da vi spiste morgenmad d. 26 talte vi om de mange mennesker, der omkom eller var tæt på, under tsunamien 5 år tidligere, om de mon også havde siddet som os og hygget sig med morgenmad inden de gik på stranden. Det var en lidt underlig fornemmelse at være her på 5 års dagen, selv om Koh Phangan ikke blev berørt. Vi har mødt en dansker hernede, der var på Phuket d. 26. december 2004. Hans hytte lå 200 m højere end bølgen nåede, og han sov længe den morgen fordi han havde været til julefrokost dagen før. De må være en underlig oplevelse at have i bagagen.
Om aftenen ville vi prøve en anden lokal restaurant end den på vores resort, og det blev lidt af en oplevelse. Der var ingen strøm, så restauranten var stort set kulsort (det bliver mørkt omkring kl. 17.00) og de kunne derfor ikke lave de frugtshakes vi havde bestilt. Men vi fik da mad og det smagte også som det vi havde bestilt, og heldigvis kom strømmen igen da vi skulle betale så vi fik udvekslet de rigtige sedler.
Der har udviklet sig en tradition med aftenbadning i poolen, så det skulle selvfølgelig også passes inden Marias sengetid. Og resten af aftenen blev der hygget med slik, chips og film (Hairspray inden Hanna gik i seng og derefter Ringenes Herre med Sara).

27. december
Dagen gik igen med afslapning ved poolen og ved stranden (vores egen lille strand). Om eftermiddagen skulle vi pakke al vores bagage, hvilket efterhånden er en lille udfordring pga. alle de markeder vi efterhånden har besøgt.
Om aftenen spiste vi igen i Tantawans egen restaurant og efter middagen satte vi os sammen med nogle af de ansatte og et par gæster og hyggesnakkede indtil sengetid. Det var meget hyggeligt. Det ene par var en dansk pige og en tysk mand fra Berlin. Hun nød at have muligheden for at tale dansk, så det var en blandet snak på dansk og engelsk. Der var også en engelsk fyr, Tim, der besøgte Tantawan hvert år. Han havde røget en del joints den dag, så han var meget afslappet, men også meget hyggelig.
5 gode dage var gået, og det var tid til at drage videre. Men vi er alle enige om, at hvis/når vi skal tilbage til Thailand skal vi igen bo på Tantawan Resort på Ko Phangan! Men helst længere end 5 dage….

28. december
Endnu en rejsedag! På billetten stod der afgang med færgen fra Ko Phangan kl. 7.00 og ankomst på Ko Lanta kl. 14. Det første tidspunkt holdt meget godt, hvilket betød afgang fra Tantawan kl. 6.00, hvilket er tidlig på en feriedag! Vi blev kørt til færgen i en pickup, hvor jeg (Søren) sad på ladet mens vi kørte. Det var en fantastisk køretur! At køre gennem øen under palmerne i tusmørket, hvor solen er lige ved at stå op, og thaierne var ved at gøre klar i deres små boder var en stor oplevelse. Det var omkring 25 grader, og vinden blæste lige gennem skjorten uden det var koldt og der var bare en fantastisk fornemmelse af frihed.
Rejsen udartede sig til lidt af et mareridt. Færgeturen gik fint, vi havde taget søsygetabletter og alle nød turen. Busturen derefter var en farce. Det var en gammel afdanket bus, hvor der var en plads for lidt, så en af passagererne måtte sidde i midtergangen på en plastikstol i 2½ time. Vi fulgtes med ham hele dagen og han smilede hele tiden. Det må være den mest tålmodige hollænder der kan opdrives på denne jord.
Vi sad på bagsædet af bussen. Bagsæde er måske så meget sagt, for sæderne var taget ud og i stedet lå der en madras som vi skulle sidde på. Ryglænet var en stålplade med lidt stof på, der lå lige op af motorrummet, så den blev pæn varm efterhånden som tiden gik. Over os var airconditionsystemet, hvor der dryppede kondens ned på os hver gang bussen kørte i et hul = ca. hvert 5. minut.
Vi blev sat af på busstationen (et stort halvtag) i Krabi hvor vi skulle videre med en minivan. Den ventede vi på i næsten 1½ time. Til sidst fik vi at vide, at vi skulle køres til en anden adresse for at komme med denne minivan. Turen foregik i en pickup, hvor Hanna og Søren sad på ladet. Da vi kom frem ventede vi i endnu en time på vores minivan, så klokken var 17 inden vi nåede frem til Lanta Rivera Resort, hvor vi skulle bo de næste 6 dage.
Resten af dagen blev brugt ved poolen, i restauranten og med at gå tidligt i seng efter en hård dag.

KOMMENTER DENNE REJSEBERETNING
» For at forhindre misbrug bliver din IP 3.144.243.184 gemt, nÃ¥r du skriver en kommentar.
DIT NAVN
OVERSKRIFT
DIN KOMMENTAR
anslag tilbage til din kommentar.
Ja, tak. Send mig en email, når der bliver skrevet nye kommentarer.
REJSEBERETNINGER
Loggen indeholder i alt 12 rejseberetninger, hvor den seneste beretning blev tilføjet .
© Copyright http://toftithailand.tlog.dk. Materialet må ikke gengives uden tilladelse.
Dette site er en del af TLOG.DK - Travel Logs for Travel Folks! - Få din egen gratis Travel Log
Har du kommentarer til TLOG.DK kan du kontakte os her.
    Skriv dit brugernavn eller din emailadresse her.
           Skriv dit password her. Har du glemt det, så klik på spørgsmålstegnet.
    Opret et gratis medlemsskab af tlog.dk